Westzeedijk 377, Rotterdam
Complexonderdeel L: Vml. Rapporteergebouw (nu havenkantoor)
Inleiding
Havenkantoor, oorspronkelijk in gebruik als 'rapporteergebouw', deel uitmakend van het sluizencomplex "Parksluizen", noordelijk gelegen op het terrein tussen de Kleine- en de Grote Parksluis.
N.B. Oorspronkelijk bevond zich aan de zuidelijke gevel van het gebouw een inmiddels afgebroken, iets lagere schotbalkenloods.
Omschrijving
Het havenkantoor is opgetrokken in rode baksteen op een rechthoekige plattegrond en omvat een bouwlaag onder een overkragend schilddak met op het zuidelijke dakschild een gemetselde schoorsteen. De voorgevel (noordgevel) is symmetrisch ingedeeld met in het midden een brede rondboog als deuropening. De stalen rondboogdeur is rondom voorzien van een eveneens rondboog vensteromlijsting in stalen profielen. De deur is voorzien van een granieten traptrede en aanzetblokken voor de vensteromlijsting. Aan weerszijden van de entree kleine rechthoekige tweelichtvensters. De oostelijke en westelijke zijgevels bevatten in de zuidelijke gevelhelft elk een horizontaal rechthoekig venster met roedenverdeling. In de zuidelijke gevel geheel rechts en links een smal rechthoekig venster met drieruits verdeling.
Waardering
Uit 1931-1933 daterend havenkantoor, oorspronkelijk in gebruik als rapporteergebouw, van algemeen belang als historisch-functioneel onderdeel van het sluizencomplex "Parksluizen".
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Complexomschrijving
Inleiding
Uit 15 onderdelen bestaand sluizencomplex "Parksluizen", bestaande uit twee evenwijdig aan elkaar gelegen SCHUTSLUIZEN met ongelijke schutkolken, de Kleine Parksluis en de Grote Parksluis, tussen de Parkhaven en de Coolhaven, met bijbehorend KANTOORGEBOUW, vier BEDIENINGSGEBOUWEN, twee TRANSFORMATORGEBOUWEN en een MOTORGEBOUWTJE in zakelijk-expressionistische trant, twee beweegbare BASCULEBRUGGEN en twee vaste BRUGGEN. Het complex is aangelegd in 1931-1933 ter vervanging van de verouderde sluis, de Aelbrechtskolk in Delfshaven. Het sluizencomplex, ter verbinding van de Nieuwe Maas met de Delfshavensche Schie, ontworpen door ir. C. Franx en architect B. Van der Lecq, maakte Delft en Den Haag bereikbaar voor grote schepen (tot 2.000 ton). Het schutten vindt plaats via omloopriolen in de beide sluishoofden. De bediening van de sluis gebeurt vanuit een bedieningsgebouw op zowel het binnenhoofd als het buitenhoofd, waar vandaan ook de scheepvaartseinen, de bruggen met afsluitbomen en de verkeerslichten worden bediend. De Grote Parksluis werd uitgerust met roldeuren. De Kleine Parksluis is uitgevoerd met twee stalen segmentschuiven, die draaien om twee vaste assen. Het is de eerste toepassing van dit door ir. J.F.W. Burky ontworpen afsluitmiddel.
Het complex Parksluizen omvat de volgende samenstellende onderdelen:
A. Grote Parksluis
B. Kleine Parksluis
C. 1e Parkhavenbrug
D. 2e Parkhavenbrug
E. 1e Coolhavenbrug
F. 2e Coolhavenbrug
G. Kantoorgebouw Havendienst
H. Bedieningsgebouw buitensluishoofd (grote sluis)
I. Bedieningsgebouw binnensluishoofd (grote sluis)
J. Bedieningsgebouw buitensluishoofd (kleine sluis)
K. Bedieningsgebouw binnensluishoofd (kleine sluis)
L. Havenkantoor (voormalig rapporteerbureau)
M. Transformatorgebouw
N. Transformatorgebouw annex kiosk
0. Motorgebouwtje
Het totale complex doet dienst als waterkering. In 1963 is het complex op deltahoogte gebracht (4,75 m +NAP).
Omschrijving
Het sluizencomplex met twee evenwijdig aan elkaar gesitueerde sluizen van respectievelijk 13,6 en 5,95 meter breed en 125 meter lang met bijbehorende opstallen, is opgetrokken in rode baksteen en afgewerkt met graniet. Over de Grote Parksluis liggen basculebruggen, de "Ie Coolhavenbrug" en de "Ie Parkhavenbrug". Over de Kleine Parksluis liggen vaste bruggen, de "2e Coolhavenbrug" en de "2e Parkhavenbrug". De opstallen zijn eveneens opgetrokken in rode baksteen met granieten details en voorzien van met geglazuurde pannen gedekte overstekende schilddaken. De gevels worden vrijwel steeds afgesloten met een zwarte betonnen lijst die doorloopt onder het dakoverstek. De vensters zijn voorzien van (soms dubbele) keramische waterdorpels en in oorsprong van stalen kozijnen. De hoger gelegen delen van het complex (bij de bruggen) evenals de voetgangerstrappen vanaf de bruggen naar het sluizenterrein, zijn voorzien van monumentale borstweringen met granieten deklijsten en smeedijzeren leuningen met krulmotief. Voor zover het terrein niet betegeld is, is het van gazon voorzien, met name de taluds en delen van het terrein tussen de sluizen.
Waardering
Complex Parksluizen, aangelegd in 1931-1933 met een zorgvuldige architectonische vormgeving in zakelijk-expressionistische trant van zowel de sluizen als de bijbehorende opstallen en in de kleine Parksluis de eerste toepassing van stalen segmentschuiven, is van algemeen belang vanwege de architectuurhistorische, cultuurhistorische, typologische, situationele en ensemblewaarde.
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Havenkantoor(G) | Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen | Handel en kantoor | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Westzeedijk | 377 | – | 3016 GR | Rotterdam | Delfshaven | – | Ja |
Hoofdcategorie | Subcategorie | Beschrijving | Notitie |
---|---|---|---|
Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen | Handel en kantoor | – | – |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | E | 1183 | – | Delfshaven |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1931 | 1933 | – | vervaardiging |