De drie meest gestelde vragen over vakmanschap
Het is misschien wel de belangrijkste kwestie waar een monumenteigenaar voor staat: wie laat ik aan het werk gaan met mijn monument? Je wilt er immers zeker van zijn dat iemand geen dingen verknoeit die monumentale waarde hebben. Op zoek dus naar een professional die weet heeft van monumenten. We gingen aan de slag met de drie meest gestelde vragen.
- Hoe vind ik de juiste specialist?
- Wat betekent het eigenlijk dat een bedrijf gecertificeerd is?
- Hoe zit het met kleine klussen, is daarvoor certificering ook zo belangrijk?
# 1. Hoe vind ik de juiste specialist?
We leggen deze vraag voor aan Renate Mosterman, online adviseur bij het Restauratiefonds en onder andere verantwoordelijk voor de SpecialistenWijzer op Monumenten.nl. Renate vertelt: ‘Met de SpecialistenWijzer op Monumenten.nl willen wij eigenaren helpen bij de zoektocht naar de goede specialist. Eigenaren kunnen aangeven wat voor specialisatie ze zoeken, bijvoorbeeld een aannemer, schilder of dakdekker, ze kunnen de regio aangeven en ook selecteren op een certificaat. En vervolgens verschijnen er bedrijven in beeld. Wij merken dat er veel eigenaren zijn, die gebruik maken van de SpecialistenWijzer.’
Mag ieder bedrijf zich aanmelden bij jullie?
‘Ieder bedrijf mag zich aanmelden, maar ze moeten wel informatie aanleveren over hun ervaring met monumenten, zoals bijvoorbeeld foto’s van projecten die hun ervaring laat zien (portfolio) of een certificaat. Dat zegt dan al iets over wat ze kunnen. En verder hoop ik dat eigenaren reviews gaan invullen op Monumenten.nl. Op die manier kunnen eigenaren elkaar helpen, want zo krijgen we een steeds beter beeld van wie goed werk levert.’
Zit ik sowieso goed, wanneer ik een bedrijf uit jullie SpecialistenWijzer kies?
‘Wij zeggen altijd: ga in gesprek met meerdere aanbieders. Daar leer je als opdrachtgever ook weer van. En misschien is wel het allerbelangrijkste: ga met iemand in zee, met wie je een klik hebt. Je gaat toch samen aan de slag met iets wat je dierbaar is, dat wil je alleen met iemand waar je een goed gevoel bij hebt. De SpecialistenWijzer is er voor het rationele deel, dat is zeker belangrijk. Maar sla het gevoel niet over.’
# 2. Wat betekent het eigenlijk dat een bedrijf gecertificeerd is?
Deze vraag leggen we voor aan Patricia de Vries, zij is sr. communicatieadviseur bij stichting ERM, Erkende Restauratiekwaliteit Monumentenzorg. Zij reageert:
‘De certificering van bedrijven gaat via onafhankelijke instanties. Wij leveren als onafhankelijke stichting richtlijnen op allerlei vakgebieden, bijvoorbeeld het onderhoud van rieten daken, het restaureren van houten constructies of historisch schilderwerk. De certificeringsorganisaties gebruiken onze richtlijnen voor de audits bij de certificering. Voor allerlei ambachten hebben we richtlijnen gemaakt. In zo’n richtlijn omschrijven we de kwaliteitseisen voor dit soort werk. Welk materiaal gebruik je, hoe maak je de juiste verbindingen, welke verf gebruik je etc. Als je als eigenaar van een monument in zee gaat met een gecertificeerde specialist, dan weet je zeker dat het bedrijf beschikt over de juiste kennis en ervaring en werkt volgens de geldende richtlijn.’
Ben ik als eigenaar niet duur uit als ik voor zo’n gecertificeerd bedrijf kies?
‘Die vraag krijgen we weleens vaker. Dat is een beetje het imago, maar dat is zeker niet terecht. Je kan natuurlijk de prijzen gaan vergelijken. Maar weeg dan ook mee dat volgens de richtlijnen wordt gewerkt en dat het bedrijf kwaliteit levert waar je lang mee vooruit kan. Een gecertificeerd bedrijf investeert in kennis en is uit op een mooi en historisch verantwoord resultaat. Hier wordt bij de certificering ook op getoetst. Een gecertificeerd bedrijf kan zich niet veroorloven slecht werk te leveren.’
# 3 Hoe zit het met kleine klussen, is daarvoor certificering ook zo belangrijk?
Ook voor het antwoord op deze vraag kloppen we bij Patricia van stichting ERM aan. ‘Een klein klusje kan zomaar groter worden. Het kan zijn dat je een scheur in een gevel wil repareren, maar als daar een ander probleem achter zit, dan zit je over een paar jaar weer met datzelfde probleem of erger. Een gecertificeerde vakman weet dat een brede blik noodzakelijk is voor goede oplossingen. Een handige stap voor eigenaren kan zijn om de Monumentenwacht of een erkend monumentenadviesbureau naar hun pand te laten kijken. Zij werken ook volgens de door de stichting ERM vastgestelde richtlijn en zij zijn gewend goed te kijken naar problemen en achterliggende oorzaken. Zij kunnen goed adviseren over kleine en grote klussen en over specialisten die je hier als eigenaar voor kan benaderen. En verder is ook op de site van ERM een lijst van erkende bedrijven te vinden.'
Iedere eigenaar van een monument kan lid worden van een provinciale Monumentenwacht.