Kuipersweg 54, Buitenpost
Inleiding
De vm. REMISE van een vooralsnog onbekende spoorwegmaatschappij, die nadien dienst heeft gedaan als brandstoffenloods, staat achter het woonhuis aan Kuipersweg 54 en ligt direkt aan een parkeerplaats. De remise is gebouwd in 1867 getuige de inscriptie in een baksteen: M.H.F / 1867 //. Deze ondersteboven gemetselde baksteen bevindt zich links van de deur in de derde travee van de zuidgevel. Vanwege de bouwwijze (systeembouw) kon de remise worden gedemonteerd en per schip van Leeuwarden via de vaart naar Buitenpost worden verplaatst. In 1926 werd de remise hier weer opgebouwd voor K. Jansen. In 1973 zijn de dakpannen vervangen door golfplaten. De vloer in de remise is vernieuwd.
Omschrijving
De in vakwerk gerealiseerde remise is gebouwd op een rechthoekige plattegrond en is zes traveeën diep. Het middendeel is hoog opgetrokken zodat een lichtbeuk onder zadeldak ontstaat; een lessenaardak dekt de zijbeuken aan weerszijden. De overstekende daken zijn gedekt met golfplaten en hebben gegolfde windveren. De remise is opgetrokken in vakwerkbouw op een natuurstenen ondergrond, waarbij de stijlen op natuurstenen neuten rusten. De vakken in de onderbouw en in de lichtbeuk zijn halfsteens opgemetseld. De skeletbalken van het vakwerk zijn gebiljoend en hebben kapellen. De geveltoppen vanaf de dakvoet van de zijbeuken aan de oost- en westgevel bestaan uit groen geschilderd hout.
De groen geverfde kraalhouten dubbele schuifdeuren aan de west- en oostgevel worden geflankeerd door twee opgeklampte deuren met keperboogvormige vierruits bovenlichten. Aan de westgevel is één deur dichtgemetseld. In de twee houten topgevels is een keperboogvormig negenruitsvenster. Elke travee in de zijgevel is voorzien van een dichte groene houten deur met vierruits kepervormig bovenlicht. In de langsgevel van de lichtbeuk zijn rechthoekige zesruitsvensters.
Waardering
De brandstofopslagloods achter het woonhuis aan de Kuiperweg 54 is een vm. treinremise uit 1867 alhier in 1926 herplaatst. Het object is van algemeen cultuurhistorisch en industrieelarcheologisch belang:
- vanwege de hoge mate van belang voor de geschiedenis van de bouwtechniek, i.h.b. de toepassing van de systeem-/vakwerkbouw,
- de bouwwijze (vakwerkbouw) waardoor het demontabel en wederopbouwbaar is,
- de bijzonder hoge mate van gaafheid van het exterieur,
- de hoge mate harmonisch materiaalgebruik, te weten hout en baksteen,
- als overblijfsel uit de geschiedenis van het treinvervoer, vanwege zijn oorspronkelijk functionele en typologische zeldzaamheid.
Monumenten.nl maakt u wegwijs in monumentenland
Alles over monumenten onder één dak.
Een monument kopen, onderhouden of verduurzamen? Hier vindt u alle informatie, inspiratie en praktische tips.
Locatie
Eigenschappen
Functie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functietype | Is hoofdfunctie |
---|---|---|---|---|
Remise (G) | Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen | Opslag | oorspronkelijke functie | Ja |
Straat | Getal | Achtervoegsel | Postcode | Plaats | Locatie | Situatie | Is hoofdadres |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuipersweg | 54 | – | 9285 SW | Buitenpost | – | BY | Ja |
Kadastraal perceel | Kadastrale sectie | Kadastraal object | Appartement | Kadastrale gemeente |
---|---|---|---|---|
– | A | 2834 | – | Buitenpost |
Start | Eind | Notitie | Beschrijving |
---|---|---|---|
1867 | 1867 | – | vervaardiging |
1926 | 1926 | – | restauratie |